Mijn lijst met blogs

woensdag 28 augustus 2013

De Elzas

Riquewhir is een klein mooi wijndorp waar veel vakwerkhuizen staan.
De gevels zijn begroeid met klimplanten en ook veel bloembakken geven veel kleur aan het stadje.
Voor mezelf heeft Riquewhir een herinnering uit mijn jeugd.
Met mijn ouders was ik er in de jaren 60. En het was leuk om dit terug te zien.
 
Via de poort boven aan het dorp kwamen we binnen.

 
Boven op de poort staat deze toren. Kenmerkend voor Riquewhir.
 
 
Het straatje direct links (Rue du Juifs)de joden straat.
Even ingelopen, want daar woonde een wijnboer waar wij kennis mee gemaakt hadden zo veel jaren terug.
Mijn vader maakte een film over zijn wijnhouderij.
 
 
Tot mijn verbazing hing dit bord aan de deur.
De zoon van deze wijnboer heeft het over genomen.
De zoon sprak ik nog even. 
De zoon, inmiddels een midden 40er, ik kende hem als een kleine jongen van 7 jaar.
 
 
We wandelen verder in de hoofdstraat dat leuk gekleurde huizen heeft.
 
 
In de Elzas ontkom je niet aan de ooievaars.


 
 
Overal staan fonteinen die vroeger als drinkwater voorziening dienden.

 
We reden in een soort boemeltje rond het dorp en langs de wijngaarden.

 
Blik op Riquewhir.
 
 
Nog een paar laatste blikken in de mooie straatjes.
 
 
En dan zijn we het dorp weer uit. Het was erg jammer dat het bewolkt en nevelig was.
Maar heb geprobeerd zo goed mogelijk de foto's te maken.
 



9 opmerkingen:

  1. Wat een lieflijk plaatsje en wat leuk om een jeugdherinnering op te halen!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je foto's. Wat een prachtige streek !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat een heerlijk romantisch plaatsje. Daar kan je uren rondlopen. Ontzettend leuk voor jou om daar na zo lange tijd weer eens te zijn en dan ook nog de zoon van de wijnboer te ontmoeten! Je hebt zulke leuke foto's gemaakt, alsof ik er zelf even was!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé Marijna, lekker weer erop uit geweest, wat een kleurrijk dorpje laat je zien1

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je ons laat meegenieten van dit mooie stadje! Warme groet, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk rondje deze mooie stad, bedankt dat ik mee mocht wandelen ik heb genoten.

    Liefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn om er in deze tijd van jaar rond te kijken, het is een beeldig plaatsje. Helemaal leuk om er zulke mooie herinneringen aan te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor de tip, t staat nu morgen op ons vakantieprogramma.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook met bewolking is het een prachtig plaatsje. Fijn om het weer even te zien en voor jou helemaal na zoveel jaren.

    BeantwoordenVerwijderen