Mijn lijst met blogs

zondag 7 juli 2013

Het werd weer eens tijd.....

om een logje te schrijven. Terug van vakantie kwam het er even niet van.
Maar ben er nu maar even voor gaan zitten.
In het Zwartewoud brachten we  een bezoek aan het klederdracht museum in Haslach.
Het is gevestigd in een oud Kapucinerklooster.
 
 
Hier zijn alle klederdrachten uit het Zwartewoud verzameld. Het bekendste van de klederdracht zijn de zogenaamde bollenhoed.
 
 
Het lijkt net een platte schaal met rode bollen er op.

 
Zelfs voor de rouw hebben ze een variant.

 
Het valt me op dat deze drachten veel variatie in hoofdbedekkingen heeft.
Zo zijn er verschillende bruidskronen schäpel genaamd.
 
 
Deze hoofdtooien zijn gemaakt van kleine glas geblazen balletjes, die wij als kerstballetjes kennen.

 
Op deze foto kun je zien hoe hij gedragen werd. Jammer dat ik veel last had van het glas dat voor de vitrines zat.

 
Hier zijn de balletjes en slingers goed te zien. Het is een kleurijk geheel.

 
Hoe hou je het op je hoofd zou je denken.
De poppen die gebruikt zijn, vond ik soms erg lelijk, misschien krijgertjes...
Verder waren er mooie mouwen.
De pofmouwen op deze foto zijn heel fijn geplisseerd.
 

 
Hier onder een detail opname. Je vraagt je af hoe ze dit zo kunnen maken.

 
En kragen.....
De kragen van deze dames zijn gemaakt van heel fijn kantklos werk.

 
Hier kun je het dichterbij bekijken.


Bij de mannen mooie revers....

 
Met wol geborduurde sier banden....

 
Satijnen schouderdoeken met mooi borduursel.

 
Aan de randen geknoopte franje..

 
Aan de voorkant bij elkaar gehouden met een mooie broche.

 
Met goud geborduurde kappen.
 
 
 
 
 
 
Aan de westkant van het Zwartewoud is de Rijn de grens tussen Duitsland en Frankrijk.
De Elzas is soms van duitsland geweest en soms van Frankrijk.
De invloeden van de Elzasser dracht is ook in de Duitse dracht terug te vinden.
  
 
 
 
 
Er werd veel gebruik gemaakt van stro.
Deze hoeden werden er van gemaakt
 
 
En deze manden.

 
En ook handtasjes. Zoals je op de tekst kunt lezen is dit tasje gemaakt van een kind uit de 5e klas.

 
Dit vond ik wel een bijzonder hoed. Het is een kinderhoed en is na het maken met kalk bestgreken voor de stevigheid. Hij had een speciale naam, maar ben het vergeten en kan het nergens meer terug vinden.
 
 
Haslach is als stadje ook bijzonder om te verkennen.
Het heeft historische vakwerkhuizen. Alles is heel mooi gerestaureerd.
Hier kom ik nog een keer op terug.
 
 
 
 


17 opmerkingen:

  1. O wat ben ik blij met het internet nu kan ik vanuit Zweden toch meegenieten van al dit moois,Wat een schitterende tentoonstelling
    Fijne week groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Marijna,

    Wat een mooie reportage van de klederdracht aus der Zwartswald. Ergens bij de onderschrift vertelde je dat je last had van het glimmende glas van de vitrines. Een tip voor je, (heb ik ook geleerd) als je vanuit een schuine hoek foto's maakt dan heb je daar minder last van. Wat ik dan tegelijk ook doe is op een afstandje gaan staan en dan inzoomen op het onderwerp. (heb je een 'vaste hand' ? ) Je zou het kunnen oefenen door vanuit de buitenkant iets in je woonkamer in beeld te krijgen..
    Veel succes en groetjes van Jantje .. (via Chris Jones)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marijna, wat laat je een mooie reportage zien met prachtig handwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat verras je ons op een mooie reportage van de Schwarzwalder klederdracht. Heel mooi.
    Groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjonge, wat een rijke mode! Je hebt geweldig mooie foto's gemaakt. Die hoed met al die glazen bolletjes, ik zou mijn hoofd niet meer durven bewegen! Echt prachtig wat je laat zien. Wat zal je genoten hebben daar in dat museum.
    Lieve groet van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig in het Zwarte Woud en ook genoten van het museum mooie dingen krijgen we te zien.
    Groetjes ELza.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor een gave rondleiding, krijg meteen weer zin om die kant op te gaan! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Marijna, dat is een prachtig museum, wij zijn er twee jaar geleden ook geweest. Idd jammer van het glas. Ik heb me ook in allerlei bochten gewrongen om het nog redelijk goed te krijgen. Leuk om het weer te zien, mooi verslag. Ik ben benieuwd naar de rest van jullie belevenissen.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Marijna .
    heerlijk zo,n verslag uit het zwartewoud mijn dochter is juist zaterdag afgereisd naar het zwarte woud .

    mooie klederdrachten zeg . super.

    christine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi verslag en mooie foto's van deze bijzondere klederdracht !
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een bijzondere kleding, en vooral hoeden, werden (worden?) er in die streek gedragen zeg. Erg leuk om te zien. Dank je wel voor dit mooie verslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Marijna! Wat een mooie plaatjes van die hoeden en kostuums, ooit kreeg ik van mijn oma zo'n poppetje met een bollenhoed, daar moest ik nu weer aan denken.
    Groetjes van Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk museum, geweldig die klederdrachten.

    groet, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zul je je ogen uitgekeken hebben! Wat een prachtige reportage!
    warme groet, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie tentoonstelling. Ik heb genoten Marijna .

    Bedankt hier voor dat ik mee mocht genieten,prachtige kleding. Liefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk om zo de Duitse klederdrachten eens te kunnen bekijken. Een paar weken geleden zag ik in Zweden bij de bruidsdracht, in Dalarna, ook kettingen van dezelfde glazen balletjes. Daar moet een goede handel in gezeten hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een mooie fotoserie.
    Ik heb je pagina gevonden via Willeke.
    Gr,
    Fred.

    BeantwoordenVerwijderen