Mijn lijst met blogs

zaterdag 19 januari 2013

Appeltjes

Hoera... ik heb dank zij een mede webblogger gevonden hoe de foto's er weer op kunnen.
Vorig jaar was er (en misschien nog steeds) een Applecore hype. Bij mij zat het ook al in mijn hoofd. In Juni ben ik gestart en tussen alle behandelingen door was ik druk met de voorbereiding en het aan elkaar zetten van de appeltjes.
Alleen wilde ik hem niet op de traditionele manier gaan maken.
Hoe zou het er uit zien als ik hem in diagonale banen zou gaan maken. Best lastig, daarom eerst van papier een proef patroontje gemaakt.
 
 
 
Mijn rekenmachien DH rekende voor mij uit hoeveel malletjes ik per baan nodig had bij een grootte van de quilt als hij 1.25 m x 0.80 m groot zou worden.
 
 
Er werden lapjes uitgezocht die ik het jaar er voor verzameld had bij Jookies. Het idee was om twee kleuren te gebruiken. Rood en  blauw tinten. Voor de quilt heb ik 25 FQters nodig gehad. 
 
 
Er werden 760 malletjes en 760 lapjes geknipt en op de manier die op Balsemien haar weblog is te zien aan elkaar gezet. Voor het plakken van de stof om de malletjes heen, waren 8 lijmstiften nodig.
 
 
 Eerst maakte ik een rode en een blauwe driehoek. En in het midden moesten nog 8 banen van 31 appeltjes gemaakt worden. Deze banen zou een overloop worden van rood naar blauw en omgekeerd.
 
 
Eind oktober begin november zaten alle banen aan elkaar.
 
 
De rand werd onder de appeltjes genaaid. Zo lijkt het net of de diagonalen er boven op liggen. Mijn doel om de top klaar te hebben als de behandelingen klaar waren, is helemaal gelukt. Inmiddels ben ik druk met het doorpitten. Nu is het doel om na mijn revalidatie programma de hele quilt begin april klaar te hebben. In één van mijn volgende logjes zullen nog foto's komen van de vorderingen.
Ik ben erg blij dat ik weer iets heb kunnen laten zien.
Zelfs op mijn vorig logje "zonder" foto's hebben jullie al flink gereageerd. Dank jullie wel!

14 opmerkingen:

  1. En zo is het een mooie herinneringsquilt geworden, prachtig in die tinten, mooi dat je de kleurtjes zo goed bij elkaar hebt kunnen vinden.Fijn weer \iets van je te lezen.Liefs Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Marijna fijn dat je er weer bent. Dit is nu wel een hele speciale quilt geworden. Hij is ook prachtig. Toen ik met Gränna bezig was moest ik natuurlijk even aan jullie bezoek denken.
    Fijn weekend, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als niet quiltster heb ik enorme bewondering voor deze prestatie, in die situatie...!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat het is gelukt, geweldig wat je in de afgelopen tijd hebt gepresteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoera het is gelukt en wat fijn dat je weer terug bent in blogland. Je appeltjes worden heel erg mooi en bijzonder.
    Liefs en groetjes Elza.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zit er met mijn neus boven op! Wat heb je dat toch bijzonder gedaan. Mooie stofjes, mooi geheel. Een quilt met een heel bijzondere herinnering. Misschien in april meenemen en laten zien en voelen .....? Oh dat zou leuk zijn!
    Geweldig Marijne en fijn dat je de foto's zo snel kon laten zien. Dikke knuffel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Door je reactie op mijn blog voelde ik gewoon, dat je weer terug in Blogland was! Fijn dat je de draad weer kan en mag oppakken! En met een geweldige quilt nog wel. Hij wordt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh heerlijk, je bent weer terug op het WWW, dus alle behandelingen zijn achter de rug en nu kun je aan je herstel gaan werken! Ik wens je succes met je steekjes, want het wordt een heel speciale en mooie quilt! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een hele mooie quilt en één vol herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Marijna wat is deze quilt mooi. Prachtige appeltjes vol herinneringen aan een tijd die lekker achter je ligt. Mooie kleuren combinatie.

    Zie ik je binnen kort,breng je hem mee. Of is dit een hele sjouw begrijp ik ook.

    Ik hoop je binnenkort te zien. Knuffels van mij José

    Ik ben zo blij hier weer wat te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wauw, wat heb je dat mooi gedaan met die overgang zo. Prachtig. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wil jullie allemaal even bedanken voor de komplimenten op mijn quilt.Allemaal apart bedanken is een beetje veel. vandaar dat ik het op deze manier even doe. groetjes......

    BeantwoordenVerwijderen