Mijn lijst met blogs

zaterdag 21 januari 2012

XXSmall 1

Zoals ik in mijn vorig logje al aangaf, ben ik inmiddels naar de XXSmall tentoonstelling in het Haags gemeente museum geweest.


Er waren oude , maar ook nieuwere poppenhuizen te zien.Dit poppenhuis is ontworpen door de architect Gerrit Rietveld. Hij maakte het voor een gezin in zeeland.


Het is ingericht in de stijl waarin Rietveld ontwierp. De Stijl genaamd.


De slaapkamer met wieg, maar ook een stapelbed.

De zithoek met op de achtergrond de keuken en de eethoek.


Een modern poppenhuis genaamd het Kaleidoskoop huis uit 2000-2008

Het huis hieronder is een State uit Friesland.
De "Sminia state"


Het is gebouwd rond 1860.


Hier boven een halletje (washokje)  met daarin de "plé"


Een kamertje met daarin de bedstee op de achterwand.
Van buitenaf naar binnen gekeken.

De slaapkamer met kamerscherm en een bad op de voorgrond.

Het huis van Lita de Ranitz.


Gebouwd in 1910-1913 en is in bezit van het Haags Historisch museum.


De woonkamer met op de achtergrond een kast gevult met poseleinen kannen en vazen.

In de hal staat een open kast waarin rariteiten staan.

De rechter buiten zijmuur.

De linker buiten zijmuur.

Tulpenvazen van Henny Staring. Zij heeft zich toegelegd op oude modellen van Delfts aardewerk. De bloemen zijn van Carla Zandvliet.
Tot zover deze serie over de tentoonstelling. Later volgt de 2e serie. Nog even de link voor de liefhebbers die naar het museum willen om het allemaal te gaan bekijken.

12 opmerkingen:

  1. Hej Marijna, een mooi verslag van deze tentoonstelling die ik graag wil bezoeken.
    Die State is wel mijn favoriet, maar die van Rietveld is wel heel bijzonder.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met open mond heb ik zitten kijken, dit alles in miniatuur is kunst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet er echt naar toe, zo dichtbij en toch nog geen tijd gevonden om er samen met DP heen te gaan! Maar komt zeker nog wel! Bedankt voor de gave foto's, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat je XXXL genoten hebt! Je kijkt je ogen uit daar. Die state en dat andere 'oude' huis vind ik prachtig. Die ademen de echte oude sfeer uit, daar houd ik wel van. Gingen je gedachten en plannen niet met je op de loop Marijna bij het zien van al dat moois?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi allemaal, volgens mij komt er ook een huis hier in Harlingen in het museum te staan.
    Ik moet daar even goed op letten en er vooral naar toe.
    Wat zul je genoten hebben van al dit moois.
    Groetjes ELza.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi. Dank voor de mooie foto's.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat is mini toch heerlijk om bij weg te dromen, doe ik dan ook bij m'n eigen 1:18 Lundbyhuisje. Moet tot m'n schande bekennen dat ik deze tentoonstelling hier in m'n eigen woonplaats niet heb bezocht, het kwam er niet van..... Normaal ben ik zeker zo om de week wel in één van de musea hier te vinden...... Wat fijn dat jij zo'n mooi verslag maakte, prachtig dank je wel voor alle moois Marijna.
    Lieve groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Marie-Antoinette2 februari 2012 om 08:11

    Hartelijk dank voor de rondleiding. Zelf heb je ook weer leuke spulletjes gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kijk mijn ogen uit, naar al deze mooie kleine huisjes geweldig.

    Leuk dat wij mee mochten genieten. wat is er toch veel moois om te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een bijzondere poppenhuizen allemaal, leuk hoor, fijn dat we even mogen meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk zeg...jammer dat ik het heb geweten anders had ik er ook naar toe gegeaan,leuk dat je er foto's van heb gemaakt...dat dat mocht trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een geweldige poppenhuizen allemaal,wat een detail...prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen