Mijn lijst met blogs

donderdag 24 november 2011

Herning 2

Vervolg van Herning 1. Er is van alles verzameld in het museum wat met textiel te maken heeft. Zo is er ze een atelier te zien voor het maken van ondergoed. Voor mij heel herkenbaar, het leek namelijk erg veel op het ondergoed dat ik in de 70er jaren kocht voor mijn eigen kinderen.

Het atelier was toendertijd gevestigd in een woonhuis dat aangepast was voor het maken van dit ondergoed.

Dit zijn de mallen die gebruikt werden.

De merkjes en wasvoorschriften.

De voorraad  band.

en garen...

Het in elkaar zetten van de onderdelen.

Tot slot werden de randjes afgewerkt.

Dan wil ik nog één machine laten zien.

Celstof gaat als een lange lap door de machine en...

En wordt uitgestanst.....

Er komt een netje omheen....

Het netje en de celstof wordt samen gevoegd...

En komt van de band af om ingepakt te worden....

Het eid resultaat is het "eerste echte" maandverband uit de jaren 50!



19 opmerkingen:

  1. Ja die broekjes ken ik ook nog en dat maandverband moest ik gaan kopen voor mijn moeder, ja die dingen vergeet je niet, leuk om te zien! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te zien hoe het maandverband werd vervaardigd !
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie reportage, en veel is herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Marijna, die maandverbandmachine!! Nog nooit zo iets gezien, maar die dingen natuurlijk wel gedragen. Dat vergeet je nooit meer. Ik heb me eigenlijk ook nooit afgevraagd hoe die dingen gemaakt werden. Heb jij je ogen niet uitgekeken? En dat ondergoed! Ja, net als bij jou, ook zo herkenbaar. Enig logje!! Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hej Marijna, leuk verslag van het museum, wat is er veel te zien en wordt het allemaal duidelijk uitgelegd.
    Fijn weekend, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om dit te lezen over dat ondergoed en zo, maar dat maandverband is echt voor mijn tijd! Is dit dan dat uitwasbare waar mijn moeder over vertelde?
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk verhaal heb je er van gemaakt. En voor ons oudjes zo herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een enig logje, heb genoten, groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha,ik werd steeds nieuwsgieriger naar het eindproduct...prachtig log Marijna!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig!! Wat mooi om te zien. Kreun dat maanverband hadden we nog jaaaaaarrrren in het ziekenhuis. Vreselijk!!! Natuurlijk zonder plakstrip!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk om de oude methodes te zien. Ben ik de enige die denkt aan de emaille emmer met gaten? Maar ja nu hebben we vleugels :-)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel leuk blogje, heerlijk om te lezen en te kijken naar de foto's. Maandverband nog net niet meer mee gemaakt, gelukkig kon ik ze al weggooien ook al waren ze zonder vleugels. Dat onder goed dat ken ik wel, mijn neefjes droegen dat toen.
    Fijn weekend.
    Groetjes,
    Marga♥

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk hoor, die maandverband machine.
    Ben blij dat er nu beter spul op de markt is ook al heb ik het niet meer nodig.
    Maar erg leuk om te weten hoe dat vroeger ging.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die maandverbandmachine heel leuk om te zien, gelukkig niet meer nodig.
    Maar leuk om al die dingen van vroeger te zien.
    Groetjes ELza.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Allemaal bedankt voor de reaties. altijd leuk als er mensen reageren op je schrijven. Voor velen was het een herkenbaar logje met nostagisch gehalte.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke tour door het verleden Marijna. Ik weet nog de revolutie (!) van badstof maandverband naar die gekke dikke "matrassen". Wat leuk om te zien hoe het werd gemaakt. Die foto met al die klossen gekleurd garen, daar word ik helemaal blij van. Erg leuk log!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk om je verhalen over Denemarken te lezen. Je verslagen zijn altijd weer heel interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow, wat leuk om te zien! prachtig al die mallen.

    BeantwoordenVerwijderen