Mijn lijst met blogs

zondag 13 november 2011

Herning 1

Herning in Denemarken, een stadje dat eind 19e eeuw-begin 20e eeuw bekent stond om zijn textiel industrie. Het Herning museum(klik) vertelt over deze geschiedenis. Het museum bestaat uit verschillende gebouwen en staan op verschillende locaties in de stad. Een er van is het gebouw wat de Herning Klaede Fabriek was en nu het Textiel forum (klik)heet.


De fabriek werd opgericht in 1876 als wolweverij. In het midden van Denemarken was weinig werk te vinden en de weverij gaf veel mensen werk. In 1956 werkten er zo'n 240 mensen en was de grootste werkgever in Herning. Maar zoals het met vele van dit soort fabrieken ging, werd hij in 1990 gesloten. Daarna werd de fabriek gerestaureerd en kreeg het een museum functie genaamd Textilforum.


Er zijn veel verschillende weef toestellen verzameld. De meesten zijn al erg oud en werken niet meer. Er zijn handweef toestellen te zien , maar ook die met een soort ponskaart werken.


En daar kunnen ze bijvoorbeeld deze stof op maken.  


Monsters van stoffen waar de verkoper mee naar klanten ging.


Brei toestellen waren er ook genoeg te zien.


Wel grappig om te zien dat de bekende 60er jaren net ondergoed hier gemaakt werd.


Er stonden ook sokkenbrei toestellen die nog in werking zijn. Daar maken ze sokken op voor de museum winkel.


Lijken me wel degelijke sokken. Met ingebreid logo van het museum erin.

Nog enkele mooie weefmaaksels.


Stoelbekleding


Wandlap


Dit was een van de grootste machinale weefmachines die nog werkt.


En hij maakt linten met de tekst Textilforum. Zo'n lint kreeg je om het tasje als je iets kocht in de winkel.


Zelf vond ik het heel erg veel op het Textielmuseum in Tilburg lijken. Studenten kunnen hier ook expirimenteren en worden er workshops gegeven. Eigenlijk ben ik nog niet uitvertelt over dit leuke museum.  Daarom heb ik het maar aflevering 1 genoemd. Er komt dus nog een aflevering. Kijk nog even op deze link (klik)Daar staan nog meer foto's van het museum.

14 opmerkingen:

  1. Dat is een prachtig museum Marijna en het deed mij meteen ook denken aan dat in Tilburg.
    Wat een prachtig weefsel is dat rode en die stoelbekleding ook, de wandodoeken echt schitterend en weet je dat Annita ook zo'n sokkenbreimachine heeft gekocht?!
    Ben benieuwd naar je volgende logje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel interessant logje !!
    Dank je wel en groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lezend zat ik ook aan het textielmuseum in Tilburg te denken. Het is altijd interessant om dit te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat schitterend is het daar Marijne kan me voorstellen dat je hebt genoten,'
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt mij een interessant museum, ik denk dat het in meer landen te vinden is, een textielmuseum uit die tijd! Ik zag een linnenfabriek in Zweden die nog met deze oude machines fabriceerde, geweldig om te zien. Bedankt voor de rondleiding, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, wat een enig museum. Doet mij ook denken aan Tilburg. Je hebt daar vast en zeker je ogen uitgekeken. Zo leuk, al die oude machines, maar ook heel interessant. Hoe mensen die dingen hebben uitgevonden en weer aangepast en zo. Dat boeit me altijd. Die sokkenmachine, geweldig!! Bedankt voor dit log Marijna!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zulke musea vind ik altijd erg leuk om te bezoeken. Die in Tilburg is ook mooi en in Zweden in Boras hebben we er ook één bezocht.
    Dat wit/grijze weefsel vind ik prachtig.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi museum en dat rode stoeltje wil ik ook wel in de kamer.
    Groetjes ELza.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Interessant museum Marijna. Als ik wat meer tijd heb ga ik de linken bekijken.
    groetjes Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een VERRUKKELIJK museum, wat zul je genoten hebben!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Allemaal bedankt voor jullie reacties.Er komt snel een vervolg op deze log.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk museum,het doet me inderdaad veel denken aan het Textielmuseum in Tilburg.Maar nog nooit een sokkenmachine gezien...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, ik moest ook direct aan het Textielmuseum in Tilburg denken. Ik geniet van alle breisels en stoffen die je laat zien. Ben benieuwd naar het vervolg.
    Heb je sokken gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik was je en beetje kwijt en ga je nu volgen ;) Goed dat je bij mij een berichtje achter liet, zo kwam ik je op het spoor..er is ook zo veel nieuws te leren bij Blogger. ik kom snel even bij-lezen hier

    groetjes, Marcella

    BeantwoordenVerwijderen