Mijn lijst met blogs

woensdag 12 oktober 2011

Rondje Rotterdam

Zo heet de wandelroute die de VVV aanbied om het centrum van Rotterdam te bekijken. Als geboren en getogen Rotterdamse (maar wel al 40 jaar daar weg)  was het leuk om Toerist in eigen stad te zijn. Het eigen gevoel blijft, ook als je er al zo lang weg bent. we sliepen net als vorig jaar op de SS Rotterdam.


Rotterdam staat op de derde plaats als  grootste havenstad van de wereld. En een belangrijke inkomsten bron van de stad. Sinds de 2e wereld oorlog is er heel veel opnieuw opgebouwd in het centrum. Ook oude stadsdelen zijn erg vernieuwd. Ondanks de vele nieuwe gebouwen en een nieuwe brug, zoals hier op de foto,


zijn er ook nog wel mooie oude gebouwen te zien. Zoals in het Scheepvaartkwartier. Een stukje met monumentale panden waar eind 1900 de reders en haven baronnen hun kantoren hadden.


Aan de Maas, tegenover de Holland America lijn, staat het Museum voor land en volkenkunde. Tegenwoordig het Wereldmuseum .



Een van de recentebouwsels is de Beurs traverse. Een winkelstraat beneden de begane grond. Rotterdammers staan bekend als harde werkers en houden van doe maar gewoon dan doe je ...... vonden dit een overdreven idee. En zoals een Rotterdammer betaamd, gaven zij er hun eigen naam aan. De Koopgoot!!!

In het centrum staat de St. Laurenskerk. Na het bombardement bleef hier een groot gedeelte nog van staan. Hij is gerestaureerd en ziet er mooi uit.

De Bibliotheek is een hypermodern gebouw.


en staat op de Blaak, waar ook station Blaak gevestigt is. Dit is het gebouw met de grote boog er over heen. De trein is ondergronds en is voor insiders het lijntje Den Haag.


Over de weg zijn in de 80er jaren de paalwoningen gebouwd.




Een bekend gebouw van eind 19e eeuw is het Wittehuis. Het was ooit het hoogste gebouw van Europa.


Het staat aan de oude haven waar ook de scheepswerf is ,waar in
vroeger tijden de boten werden gerepareerd.
Links van de haven een doorkijkje op de Willemsbrug. Ook een van de bruggen over de Maas.


Rotterdam is onlosmakelijk verbonden met het bekende beeld van Zadkine. Een beeld dat hij maakte in opdracht van de "Bijenkorf" ,die het aan het bestuur van Rotterdam heeft aangeboden.
"De verwoeste stad"



Jana Beranova maakte een gedicht over het bombardement op 14 Mei 1940.


Een laatste gebouw dat in het centrum staat van voor de oorlog, is het Schielandshuis. Een gebouw uit 1665  en vernoemd nar het Hoogheemraadschap van Schieland. Het is tegewoordig een museum en kan men alles over de ontwikkeling van Rotterdam te weten komen.

Dit was een kleine impressie.  Want er is natuurlijk nog veel meer te zien, zoals de Lijnbaan, Coolsingel met het stadhuis, de Euromast, havenrondvaart en tal van musea. 





18 opmerkingen:

  1. Wat een schitterend stad is Rotterdam toch, het is lang geleden dat ik daar was, maar ik hoop over 3 weken daar rond te kunnen lopen,
    en dan kan ik van al dat moois weer eens genieten
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Marijna, wat ziet het er zoveel mooier uit bij goed weer. Ik moet nog maar een keer terug. Voor de kubuswoningen hadden we helaas geen tijd meer. De havenrondvaart was ook leuk. Rotterdam is de op drie na grootste haven van de wereld, wist ik voor de rondvaart ook niet hoor. Op de Rotterdam zou ik ook graag eens een kijkje willen nemen.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kom nooit in Rotterdam, 'k zou er wel eens willen shoppen..!, veel shoppen! (LOL)
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de rondtoer Marijna..ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit in Rotterdam kom maar als ik al jouw plaatjes zie,dan zou ik best eens een kijkje willen nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een herkenning. Hier heb ik mijn studententijd doorgebracht !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een leuk verhaal en mooie foto's. Rotterdam toch maar eens echt gaan verkennen, want zo te zien is dat wel de moeite waard :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk om samen met jou even door Rotterdam te toeren! Prachtige foto's heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Allemaal bedankt voor jullie reacties. Willy, ik heb de gevens over de havenstad even bijgewerkt. Er moeten natuurlijk geen onwaarheden in staan!!! Haha... in mijn kindertijd was het echt de grootste van de wereld! Maar tijden veranderen!Als jullie me even niet horen....Komende week hou ik even een blog pauze.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel voor het rondje Rotterdam,ben er ook nog nooit geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie wandeling door Rotterdam, kom er al jaren niet meer. Dochter woonde 12 jaar geleden in Schiedam dan kwamen we nog wel eens die kant uit.
    Leuk om weer te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. He Marijna, wat leuk jouw rondleiding door Rotterdam, wat lijkt de stad op jouw foto's mooier dan dat ik hem ken, (woon er naast en kom er bijna wekelijks). Kortgeleden hadden wij met een familiereunie een ouderwetse tram gehuurd en hebben een rondritje over de rails gemaakt. (dit is de zgn. SNERTTRAM omdat hij in de wintermaanden rijdt met muziek en je kunt er dan snert in eten).
    Ik geniet van jouw blogjes, alhoewel ik weinig tijd heb om te reageren, groetjes en succes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vergat nog te zeggen dat ik het knap en moedig van je vind om ook weer een nieuwe blog te beginnen, ik worstel er ook nog mee.
    En overigens mijn zoon heeft een aantal jaar in een kubuswoning gewoond, was best leuk, vooral zo midden in de stad vlak boven de cafes zitten

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gezellig Marijna om met je door Rotterdam te wandelen. Als kind ging ik logeren bij mijn tante die op de Schiekade woonde. Prachtig vond ik het om met haar te gaan winkelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. weer gevonden :)
    Leuk weer iets van je te lezen en over Rotterdam is helemaal leuk.
    Mijn oude weblog heb ik na de verandering niet meer teruggevonden en ik ben dan ook een paar weken geleden opnieuw begonnen op www.creanoor.blogspot.com
    groetjes Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als geboren Rotterdamse gaat mijn hart open als ik 'mijn' stad weer zie... ook al woon ik er ook al minstens 35 jaar niet meer. Toch blijft het eigen, ondanks alle veranderingen. Mijn vader werkte zijn hele leven bij de Holland-Amerika-Lijn. Moest soms voor dag en dauw met de loodsboot buitengaats de cruiseschepen op (via de touwladder, bij woelige zee... net iets voor mijn vader -niet dus- ) om kascontrole te verrichten. Dat was dan voor een groot deel klaar als het schip afmeerde aan de kade.
    Leuk om het allemaal weer eens langs te zien komen. Dank je wel :)
    Groetjes,
    Rian

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Marijna, wat een geweldige stad is Rotterdam, je hebt er ook een bijzonder mooie reportage van gemaakt en ik moest erg lachen om die "Koopgoot". De "Rotterdam" is me zeer bekend, mieft er jaren op gevaren. Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dankzij deze prachtige foto's ziet Rotterdam er mooier uit, dan toen ik er vorig jaar zelf rondliep!

    BeantwoordenVerwijderen